2009-09-13

Förberdedelser inför en lyckad jakt

Förbered jakten och chansen ökar för lyckat resultat.
Vapen:
Hur har vapnet klarat sommar vilan själv fettar jag in mina vapen rikligt när säsongen är över.
När hösten och jaktsäsongen närmar sig så plockas vapnen fram ur vapenskåpet. Torkar bort överflödigt vapenfett drar rent pipan och slutstycket rengörs noggrant. En tunnare vapen olja sprayas på och kolven poleras och jag kan känna mig trygg med mitt vapen inför kommande jakt.
Övrig utrustning:
Jaktradion låter jag stå på så batteriet är fullständigt tomt viktigt att inte glömma ladda innan man ska iväg.
Kängor och kläder kängorna smörjer jag in med fett innan de ställs in för förvaring Kläderna tvättas när säsongen är över.
Jaktmarken:
Våren sätt saltstenar upp salt är en viktig tillgång för djuren och då i närhet av vatten.
Har jaktmarken förändrats så kanske naturliga viltstigar har ändrats kalhyggen styr viltet ganska ordentligt. Se över gamla pass buskar och sly har en otrolig förmåga att växa från år till år.
Skjutbanan:
Träning med det geväret som skall användas är viktigt besök skjutbanan träna löpande och stillastående. Inskjutning med rätt amunition är givetvis en självklar händelse inför kommande jakt.

Förberedelser hör till Jakten !

1 kommentar:

  1. hello... hapi blogging... have a nice day! just visiting here....

    SvaraRadera